Ako na pekné trvalé odkazy (URL adresy) vo WordPress-e

nastavenie trvalych odkazov wordpressPri túlaní sa internetom občas narazím na niečo škaredé. Nemám na mysli žiadne škaredé dizajny stránok, ale škaredé trvalé odkazy – URL adresy stránok a článkov. Tie sú nielenže škaredé, ale vyzerajú neprofesionálne a ešte vás aj oberajú o návštevníkov z Google.

Trvalé odkazy (permalinky) sú teda URL adresy stránok, článkov, príspevkov, štítkov či kategórií, skrátka všetkého, čo na web pridáte.

Aby som vám vysvetlila v čom môžu byť tieto odkazy škaredé, uvediem vám na začiatok príklad takejto adresy:

www.vasadomena.sk/?p=112

Takáto URL adresa je defaultne nastavená vo vašom WordPress-e a pozostáva z názvu domény a unikátneho ID čísla pridaného obsahu (článku, štíku, kategórie). Na prvý pohľad sa vám až taká škaredá nezdá, no opak je pravdou.

Prečo môže byť nastavenie trvalých odkazov škaredé?

  • Škaredý (ugly) trvalý odkaz neobsahuje kľúčové slová napr. článku či stránky v URL adrese, čím sa oberáte o vyššie pozície vo výsledkoch vyhľadávania
  • Keď už sa aj vo výsledkoch vyhľadávania s takouto doménou objavíte, váš potenciálny návštevník nebude vedieť, či na stránku kliknúť alebo nie, pretože URL adresa vášho článku mu vôbec nič nenapovie
  • No a v neposlednom rade takéto trvalé odkazy pôsobia neprofesionálne

Aké nastavenie trvalých odkazov je pekné a efektívne?

Trvalé odkazy vášho webu by mali obsahovať kľúčové slová, ktorých sa daný článok (stránka, kategória, tag) týka. Môže pozostávať napríklad z názvu vášho článku. Vytváranie takejto URL adresy si môžete nastaviť globálne na celom webe.

Keď teda pridáte článok s názvom „Ako nastaviť trvalé odkazy“ tak vám vznikne URL adresa www.vasadomena.sk/ako-nastavit-trvale-odkazy

Takáto URL adresa už vyzerá o čosi lepšie, nemyslíte? 🙂

Dôležité upozornenie pri nastavovaní trvalých odkazov

Nastavenie pekných trvalých odkazov vám zaberie len minútku. Než sa však do toho pustíte, mám pre vás jedno veľmi dôležité upozornenie:

Ak už máte stránku dlhší čas a máte na nej veľa obsahu, vytvorené URL adresy nemeňte!

Zmenou by totiž všetky odkazy, ktoré smerujú na váš web, prestali fungovať, resp. odkazovali by na neexistujúce stránky. Namiesto privedeného návštevníka, čo si chce prečítať váš príspevok či kúpiť produkt budete mať naštvaného človeka, ktorý nedostane to, na čo ste ho nalákali.

Nefungovali by vám odkazy napríklad z Facebooku či iných stránok, z ktorých na vás niekto môže odkazovať. Takisto ani Google by z takejto zmeny nebol nadšený.

Nastavenie trvalých odkazov je potrebné urobiť ako jeden z prvých krokov pri vytváraní webu.

Ako vo WordPress-e nastaviť trvalé odkazy

Trvalé odkazy môžete nastaviť v administrácii svojej WordPress stránky pod záložkou Nastavenia – Travlé odkazy. Tu stačí zmeniť označenie Predvolené a zvoliť napr. Názov článku.

wordpress-ako nastavit trvale odkazy

 

Ak vás láka možnosť vytvárania trvalých odkazov, ktoré obsahujú aj napr. dátum či rok, tak zadržte. URL adresy s dátumami môžu tiež odháňať návštevníkov.

Predstavte si, že v roku 2018 sa zobrazíte vo výsledkoch vyhľadávania. URL adresa bude obsahovať kľúčové slová (názov článku) ale bude tam svietiť aj rok 2015. Hneď pod vami sa zobrazí konkurenčný článok s podobnou URL adresou a obsahom, ale v URL adrese už dátum nebude. Na ktorý článok by ste klikli?

Ja by som klikla na ten bez dátumu, pretože mi hlavou preletí, že článok z r. 2015 už predsa nebude aktuálny. A pritom to vôbec nemusí byť pravda!

Takisto recyklácia obsahu na sociálnych sieťach bude menej dôveryhodná, pretože vaši sledovatelia tak môžu postrehnúť, že ich kŕmite stále tým istým obsahom.

Okrem toho URL adresa obohatená o dátum dĺžku URL zbytočne predĺži.

Dĺžka trvalých odkazov je dôležitá

Pri nastavení trvalých odkazov, ktoré sa vytvárajú z názvu článku, stránky, kategórie sa stretávam ešte s jedným prešľapom. Tento prešľap sa deje najmä pri článkoch s dlhým nadpisom, pri čom URL sa vytvorí z celého nadpisu.

Napríklad z článku Ako si nastaviť úryvok článku vo výpise príspevkov na vašom blogu by sa vytvorila takáto preddefinovaná URL adresa:

www.vasadomena.sk/ako-si-nastavit-uryvok-clanku-vo-vypise-na-vasom-blogu

Páči sa vám takýto dlhý odkaz?

Pravdepodobne nie. A nepáči sa ani Googlu. Google dlhé URL adresy nemá veľmi rád a tiež sa môže stať, že copywritingový názov vášho článku vôbec neobsahuje kľúčové slová. A tak si opäť odkrajujete z koláčika návštevnosti.

Ak sa vám článok páčil, budem rada ak ho pozdieľajte aj so svojimi kamarátmi a známymi. Možno pomôže ku krajším trvalým odkazom aj im 🙂

Tagy:

Denisa

Moje meno je Denisa Holičová a učím ľudí vytvoriť si vlastný web, na ktorom môžu prezentovať svoje články, služby a produkty, bez toho, aby platili zbytočne veľa peňazí za programátora. Blogovaniu a vytváraniu webových stránok sa venujem už niekoľko rokov. Paradoxom je, že kedysi bolo vytvorenie stránky či už vo WordPresse alebo v nejakom inom redakčnom systéme pre mňa scifi, no dnes je to každodenná súčasť môjho života. Som autorka kurzu Škola webu, v ktorom v jednoduchých krokoch učím, ako si vytvoriť vlastný web v redakčnom systéme WordPress.

Komentáre

  • Simon 06.12.2015 18:14

    Jdou nějakým snadným způsobem dělat i hezká URL obrázků? Aby všechny neměly v adrese tuto část …/wp-content/uploads/2015/ …?

Pridať komentár

* Nezapomeňte na povinné pole.